Błonnik w Diecie Bezglutenowej – Jak Dbać o Jelita?

Oceń ten artykuł

Modna ostatnio dieta bezglutenowa ma szereg korzystnych skutków dla organizmu. Pozwala odżywiać się zdrowiej i dostarczać organizmowi więcej substancji odżywczych. Jednak czy zawsze jej skutki są tak dobre? Osoby na diecie bezglutenowej (z wyboru lub przymusu, na przykład spowodowanego celiakią) powinny stosować się do wielu zasad tak samo, jak osoby spożywające gluten – inaczej dieta nie wyjdzie im wcale na zdrowie. Odrzucenie spożywania glutenu nie znaczy, że nie jest się już narażonym na absolutnie żadne problemy ze zdrowiem – nie istnieją takie magiczne sposoby na uchronienie się przed chorowaniem. Osoby na diecie wykluczającej gluten są narażone na niedostatki niektórych korzystnych substancji. Jest to między innymi błonnik, który przyczynia się do prawidłowej pracy jelit. Warto wiedzieć, jakich błędów unikać, żeby bezglutenowe jedzenie stało się naprawdę korzystne dla zdrowia i nie spowodowało szeregu innych problemów. Jak dostarczać sobie obecnego przecież głównie w otrębach i zbożach błonnika?

Zalety spożywania dostatecznej ilości błonnika

Różne substancje pochodzenia roślinnego składające się na błonnik są niezwykle ważne dla funkcjonowania jelit. Błonnik poprawia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, stymuluje fermentację w jelicie grubym oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomy cholesterolu – przyczynia się też więc do profilaktyki chorób krążeniowych. Błonnik oczyszcza też złogi zalegające w jelitach, dzięki czemu możliwe jest uregulowanie procesów wydalania. Przechodząc na dietę bezglutenową warto przemyśleć alternatywne źródła błonnika, na przykład błonnik witalny dostępny w sklepach ze zdrową żywnością, lub chociaż picie wywaru z siemienia lnianego.

Dlaczego osoby na diecie bezglutenowej są narażone na niedobory?

Dieta niezawierająca glutenu wymaga zrezygnowania ze spożywania bardzo wielu zbóż, w tym na przykład owsa, pszenicy, jęczmienia i żyta. To bardzo bogate źródła błonnika, jedne z lepszych w diecie człowieka. Dlatego też osoby niespożywające ich mogą nie zapewniać sobie 20-40 gram błonnika dziennie, które rekomendują dietetycy. Niestety, jego najlepsze źródła to zawierające zarazem gluten zboża. Na szczęście istnieją też inne, w tym w stu procentach naturalne suplementy, które można zażywać regularnie lub raz na jakiś czas w celu oczyszczenia jelit i poprawy ich pracy.

W jaki sposób uzupełnić ten składnik?

dieta bezglutenowaBezglutenowy sposób na lepszą pracę jelit stanowi na przykład błonnik witalny, który zawiera naprawdę duże ilości włókna roślinnego. Warto włączyć go do diety na stałe, lub przynajmniej regularnie (na przykład co pół roku) stosować przez okres około miesiąca. Mniej więcej na tyle wystarcza przeciętne opakowanie. Warto także zwiększyć ilość spożywanych orzechów i suszonych owoców, należy tylko sprawdzić, czy nie są zbyt mocno dosłodzone. Warto pamiętać, że suplementowanie, na przykład poprzez błonnik witalny, wymaga picia zwiększonych ilości wody – inaczej może poskutkować uciążliwymi zaparciami i pogorszeniem kondycji układu pokarmowego.

2 replies on “Błonnik w Diecie Bezglutenowej – Jak Dbać o Jelita?”

  1. Grażyna pisze:

    Doprawdy, rozumiem stosowanie diety w celu schudnięcia, ale dieta bezglutenowa jest czymś totalnie skrajnym, czego nie rozumiem. Jak można dobrowolnie rezygnować z błonnika, który odpowiada za metabolizm, a co za tym idzie – to że każdego dnia czujemy się dobrze i lekko, gotowi na aktywność i działanie.

  2. Pasjonatka pisze:

    Polecam takie jednorazowe zestawy musli, które można dostać na dziale ze zdrową żywnością. Są to mieszanki błonnika witalnego z ziarnami słonecznika czy różnymi zbożami. Dobrze smakują z mlekiem (nie są sztucznie słodzone) i świetnie wpływają na metabolizm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 89 = 92