Czym Różni Się Błonnik Witalny Od Zwyczajnego Błonnika?

Oceń ten artykuł

Wśród rad dotyczących leczenia problemów jelitowych zdecydowanie często przewija się zalecenie zwiększenia spożycia błonnika pokarmowego. To hasło odmieniane przez wszystkie przypadki przez zwolenników zdrowej diety faktycznie mówi o składniku, który jest niezbędny dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Błonnik poleca się osobom odchudzającym się, mającym nawracające zaparcia oraz zespół jelita wrażliwego. Ostatnio pojawiła się również nowa odmiana – błonnik witalny. Co właściwie oznaczają te wszystkie terminy i dlaczego warto zadbać, by tych składników nie zabrakło w codziennej diecie osoby dbającej o swoje zdrowie?

Czym jest błonnik?

Błonnik to nie jedna substancja, tylko różne składniki pochodzenia głównie roślinnego, które nie są trawione przez człowieka. nie oznacza to jednak, że szkodzą, wręcz przeciwnie – są niezbędne, by jelita dobrze pracowały. Właściwie ta substancja składa się z celulozy, ligniny, hemicelulozy, gum, śluzów i pektyn. Znacznie wspomaga pracę jelit, pomagając cząstkom pokarmowym w przesuwaniu się. Błonnik pokarmowy ma też zdolność buforowania i magazynowania kwasu żołądkowego, pobudza wydzielanie śliny (zawierającej pierwsze na drodze do rozkładania pokarmu enzymy trawienne). Stabilizuje rytm odżywiania się, powoduje uczucie sytości i zapobiega przejedzeniu, a także pomaga ustalić prawidłowy poziom glukozy we krwi. Błonnik posiada więc mnóstwo właściwości przekładających się na wspieranie trawienia pokarmów.

Błonnik witalny, czyli specjalna mieszanka

błonnik witalnyZ kolei błonnik witalny to nazwa mieszkanki trzech nasion o udowodnionym, korzystnym działaniu. Te nasiona to niezwykle cenione w medycynie naturalnej babka jajowata, babka płesznik i len. Mieszanka to po prostu trzy rodzaje nasion, widać więc gołym okiem, że błonnik witalny jest suplementem w stu procentach pochodzącym z natury. Trzy wymienione rośliny działają łagodnie przeczyszczająco – nie powodują więc rozwolnień, a tylko ułatwiają wydalanie, a co za tym idzie – usuwanie z jelit zalegających resztek pokarmowych. Wielu ludzi ma dziś problemy z regularnym wydalaniem, a spożywanie błonnika witalnego pozwala na uregulowanie go. Wspomaga też utrzymywanie właściwego poziomu glukozy. Mogą go więc spożywać osoby chorujące na cukrzycę, co więcej – przyjmowanie go wiąże się dla nich z łatwiejszym utrzymaniem zdrowia i dobrego samopoczucia. Błonnik witalny ma także pewną przewagę nad innymi zawierającymi te substancje pokarmami – nie powoduje wzdęć, bywających skutkiem ubocznym na przykład zjadania dużej ilości otrębów pszennych.

O czym należy pamiętać?

Spożywając błonnik witalny, podobnie jak każdy inny, należy pamiętać o przyjmowaniu dużej ilości płynów, najlepiej wody – dzięki temu jego korzystne działanie, związane z pęcznieniem, może zostać aktywowane. W przeciwnym razie błonnik może nawet wzmagać problemy z zaparciami, co spowoduje efekt dokładnie odwrotny od oczekiwanego. Dlatego też tak ważne jest picie wody, które przy okazji nawadnia cały organizm, poprawiając samopoczucie i zdrowie.

2 replies on “Czym Różni Się Błonnik Witalny Od Zwyczajnego Błonnika?”

  1. Ola pisze:

    To proste, błonnik jest pojęciem ogólnym, podczas gdy błonnik witalny odnosi się do konkretnego produktu – a raczej zbioru kilku produktów. Nienawidzę, jak ktoś stosuje te pojęcia zamiennie, a najlepiej jak jeszcze dodaje do tego „błonnik pokarmowy”. Wystarczy przecież poczytać, by nie zrobić z siebie głupka…

  2. skryta pisze:

    Pamiętanie o dużej ilości wody to jedno, ale trzeba też pamiętać żeby nie przesadzać z ilością zjadanych nasion. Trzeba się stosować do zalecanego dawkowania, bo jak w każdym przypadku, tak i tutaj – co za dużo to niezdrowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 + = 23