Żywność Nieprzetworzona i Jej Wpływ na Poziom Złego Cholesterolu

Oceń ten artykuł

W dzisiejszych czasach jemy niestety coraz więcej produktów wysoce przetworzonych. Jedzenie, zanim wyląduje na naszych talerzach, jest często wielokrotnie poddawane przeróżnej obróbce. Rozmaite procesy technologiczne stosowane w produkcji żywności mają sprawić, że nasze pożywienie będzie dłużej nadawało się do zjedzenia, będzie wolne od szkodliwych mikroorganizmów, łatwiejsze w przechowywaniu i transporcie. Produkty spożywcze, zanim trafią na nasz stół są przetwarzane także i po to, żeby łatwiej było nam je strawić oraz żeby zawierały więcej pożywnych substancji. Tymczasem żywność jest tym zdrowsza, im bardziej naturalna.

Regularne spożywanie wysoce przetworzonej żywności może powodować wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu nie tylko samego układu pokarmowego, ale i może w dłuższej perspektywie prowadzić do wielu niepokojących skutków. W organizmie kumulują się wielkie ilości wprowadzanych w trakcie obróbki przemysłowej do żywności niezdrowych dla nas substancji, z których większość nie jest jeszcze nawet właściwie przebadana i których wpływ na nasze zdrowie nie jest do końca poznany.

żywność nieprzetworzonaNaturalne i zdrowe składniki odżywcze zawarte w przetworzonej żywności mogą w trakcie procesu przemysłowego ulec zniszczeniu. Tak dzieje się z wieloma, ważnymi dla poprawnego funkcjonowania związkami. Żywność, która po przetworzeniu ląduje na naszych stołach i w naszych żołądkach zawiera śladowe ilości przeciwutleniaczy, witaminy C, witaminy K, kwasu foliowego czy flawonoidów. Zamiast nich, do żywności przedostaje się za to dużo szkodliwych nasyconych tłuszczów. Utwardzone tłuszcze podwyższają poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów. Cholesterol, który w normalnych ilościach jest niezbędny w wielu istotnych dla funkcjonowania organizmu procesach, nasz organizm jest w stanie sam sobie z powodzeniem wytworzyć. Jeśli dodatkowo wraz z przetworzonym jedzeniem wprowadzimy kolejne dawki cholesterolu, jego nadmiar będzie zalegać w postaci złogów w  naczyniach krwionośnych co może powodować spore zaburzenia w pracy układu krwionośnego, a nawet prowadzić do miażdżycy czy choroby wieńcowej.

W połączeniu z coraz mniejszym udziałem w naszej diecie produktów nieprzetworzonych, małej aktywności fizycznej i brakiem ruchu coraz częściej skutkuje to nadciśnieniem, cukrzycą i chorobami serca. Warto więc wprowadzić do swojej diety jak najwięcej produktów nieprzetworzonych, z wysoką zawartością mającego zbawienny wręcz wpływ na nasz układ trawienny błonnika, którego współczesny człowiek z pożywieniem często prawie w ogóle nie dostarcza organizmowi.

A tymczasem dla poprawnego funkcjonowania układu trawiennego jest on dziś praktycznie niezbędny. Dobrym rozwiązaniem będzie np. błonnik witalny czyli  nic innego, jak mieszanka nieprzetworzonych łusek nasion babki płesznik i babki jajowatej, które wśród zwolenników naturalnych metod leczenia znane są nie od dziś. Dobroczynny wpływ, jaki ma (zawarty w nich w bardzo dużej ilości) błonnik na cholesterol, jest w medycynie naturalnej wykorzystywany od dawien dawna. Warto z tej wiedzy skorzystać.

2 replies on “Żywność Nieprzetworzona i Jej Wpływ na Poziom Złego Cholesterolu”

  1. kibic pisze:

    Polecam aplikację na smartfony, która pozwala w supermarkecie wybierać produkty nieprzetworzone, a dokładniej takie, które zawierają mało ulepszaczy. Wystarczy wyszukać po kategoriach albo według producenta i dostajemy opis zawartości danego produktu wraz z informacją, w jakim stopniu jest on naturalny.

  2. Iza pisze:

    I po raz kolejny sprawdza się moja teoria, że najlepsze jest to, w czym człowiek nie maczał swoich palców. Jak tylko mam wybór, to idę na targ po świeże warzywa i mięso, zamiast kupować to samo w sklepie. Muszę też przyznać, że jedząc naturalną żywność czuję się bardziej komfortowo i nie jestem ociężała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

12 − = 8